Kort om Karen

Navn: Karen Riis Nilsson

Bopæl: I Rønde med kæresten Henning

Født i: 1994 i Ringkøbing

Ansat siden: August 2021

Underviser i: Friluftsliv, matematik, løb, klatring og kajak

Interesser: Løb, friluftsliv og det meste indenfor bevægelse og boldspil.

Uddannet: Læreruddannelsen fra Haderslev/Århus og Bachelor i friluftsliv fra Sogndal i Norge.

Der skal ikke altid være mål og mening med alting.

Karen Riis Nilsson

Karen træder roligt ind i rummet med et lille smil på læben. Hun gør ikke et stort nummer ud af sig selv, men emmer af autoritet, der passer bedre til en garvet lærer end en 28-årig nyuddannet lærer. Karen har tråde til mange gode steder. Blandt andet hendes hjemstavn Ringkøbing i Vestjylland, hvor hun er vokset op og flere lærerige pitstop i Norge har gjort hende til en kvinde med benene solidt plantet på jorden. 

Positiv fortælling om lærerjobbet fra barnsben

Lærergerningen var bestemt ikke fremmed for Karen, der voksede op i barndomshjemmet i Ringkøbing med en far som lærer. “Der var en udbredt positiv fortælling om at være lærer. Min far kom altid glad hjem, og han følte, at han også fik en masse igen.” Det var dog ikke hugget i sten, at det var vejen for Karen. Det var først som skiinstruktør i Østrig, at det stod klart, at det var det rette for hende. “Jeg oplevede enorm glæde ved at kunne lære fra mig, og jeg blev bekræftet i, at det var lærer jeg ville være.”

Kombinationen af lærer- og friluftsuddannelsen var sagen

Interessen for friluftslivet stammer også hjemmefra, hvor hun fra ganske lille brugte ferierne i Sverige. Familien oplevede en masse kvalitetstid sammen ved svenske søer og skove. Men umiddelbart havde Karen aldrig turdet håbe på, at interessen for friluftslivet kunne kombineres med jobbet som lærer. Det var først under en udveksling i Stord i Norge under læreruddannelsen, at hun blev mødt med muligheden for en bacheloruddannelse i friluftsliv. “Nu giver læreruddannelsen kombineret med friluftsliv uddannelsen virkelig pote,” siger Karen “Friluftslivuddannelsen er virkelig et solidt grundlag for gennemtænkt undervisning, hvor jeg kan bringe en masse viden og færdigheder i spil udover den store glæde, jeg har ved friluftslivet.”

Naturen får os til at stoppe op

Karen mener, at naturen kan noget helt specielt, når vi snakker læring, pædagogik og dannelse. For hende handler friluftslivet først og fremmest om det sociale aspekt, hvor fokus er på samvær og nærvær. “På friluftslinjen bryder vi ud af en hektisk hverdag med masser af forstyrrende elektronik. Vi lader nogle gange telefonerne blive hjemme, og det er virkelig en gave, fordi det tvinger os til at være nærværende – både på godt og ondt. Eleverne oplever, at de ikke længere kan trække sig tilbage med en telefon og gemme sig bag skærmen. Er man ked af det, er rygsækken for tung, eller har man for kolde fingre til at få gang i bålet, så finder man ud af, at det ikke er så slemt, og at fællesskabet godt kan rumme det og gerne træder til.”

Der skal ikke altid være mål og mening med alting

Karen fortæller, at hun tydeligt kan mærke på eleverne, at de nyder, at der er god tid til dybe samtaler, ro og nærvær på friluftsturene. Det er langt fra alt på friluftslinjen, der bliver planlagt ned til mindste detalje. “Dødtiden, hvor eleverne selv skal finde på er guld værd. For eksempel oplevede vi på turen til Sverige i efteråret, teenagere, der begyndte at lege igen og være kreative i naturen. Der skal ikke altid være mål og mening med alting. Det at være ung og tilstede i nuet har også kæmpe værdi.”

Friluftslivet skaber positive relationer og hverdagsmestring

Karen oplever, at de solide relationer, der bliver skabt gennem friluftslivet, lever i bedste velgående, når hverdagen melder sig. “Når vi sammen har mødt alverdens udfordringer og haft gode oplevelser i naturen, er det nemmere for mig at læse den enkelte elevs adfærd i undervisningen og vide, hvordan jeg skal gribe situationen an.” Det er ikke kun relationerne, der bliver skærpet, men også de udfordringer – små eller store, som eleverne møder i dagligdagen, bliver mødt med en mere moden tilgang. “I naturen møder vi modgang, når vi ikke kan få rejst teltet, tændt bålet, eller der er andet, der driller, og det lærer eleverne at håndtere hen ad vejen. Det smitter af på hverdagen, hvor udfordringerne bliver mødt på samme måde og endda med en forståelse for, at man kan få hjælp af fællesskabet.”

Morgenhår, ømme fødder og kolde hænder

Når friluftslinjen tager afsted, er det ikke kun eleverne, der bliver udfordret. Her oplever de også lærerne tæt på, når de kravler ud af soveposen med morgenhår, får småskavanker eller får benene forkert ud af sengen. “Eleverne lærer, at vi ikke er supermennesker, men ganske almindelige mennesker med basale behov, der også kan begå fejl. Vi bruger mottoet ‘gå altid tilbage til en fuser’, fordi vi som lærere skal kunne sige undskyld og indrømme, at vi har begået en fejl. For hvis vi ikke er i stand til det, kan vi heller ikke forvente det af eleverne.” Det betyder dog langt fra, at der slækkes på grænserne i relationen mellem lærer og elev. “En af de vigtigste ting en efterskolelærer skal kunne, er at sætte klare grænser, da vi netop er meget tætte på eleverne og vigtige forbilleder,” understreger Karen.  

Friluftsliv er lige uden for hoveddøren  

Når eleverne forlader efterskolen, vil Karen gerne give dem en anderledes og mere simpel forståelse af friluftsliv med i rygsækken. “Friluftsliv behøver ikke at foregå i fjeldene i Norge eller på trekking et eller andet eksotisk sted. Friluftsliv findes lige uden for elevernes hoveddør, hvis de får øjnene op for det. En gåtur eller bål i haven kan sagtens skabe rum til nærvær, fordybelse, ro og gode oplevelser. Det er nogle af de ting, der kan være vigtigt for eleverne fremover, når de indenfor en årrække træder ind i et voksenliv. Det vil jeg gerne give eleverne med videre,” slutter hun.   

Kort om Karen

Navn: Karen Riis Nilsson 

Bopæl: I Rønde med kæresten Henning. 

Født: 1994 i Ringkøbing

Ansat siden: August 2021

Underviser i: Friluftsliv, matematik, løb, klatring og kajak

Interesser: Løb, friluftsliv og det meste indenfor bevægelse og boldspil. 

Uddannet: Læreruddannelsen fra Haderslev/Århus og Bachelor i friluftsliv fra Sogndal i Norge.