“Det samler holdet uden et behov for at vinde noget”
Her kan du blive klogere på linjefaget Musik
Musiklinjen er for alle elever, der kan lide at spille eller synge og ønsker at udvikle sig musikalsk – hvad enten man er nybegynder eller kan spille et eller flere instrumenter i forvejen. I undervisningen stiftes der bekendtskab med både danske og udenlandske kunstnere og mange forskellige musikgenrer som pop, rock, soul, funk, blues mv.
Sammenspil er en af grundpillerne i undervisningen. Her er udgangspunktet den almindelige rytmegruppe – trommer, bas, guitar og klaver – og sang og evt. andre instrumenter kobles på i det omfang, eleverne mestrer disse. I bandet øver eleverne sig i at lytte, koordinere og arbejde sammen, og der arbejdes med dynamik og performance. Og eleverne får værktøjer til selv at kunne skabe, komponere og spille musik sammen med andre og for andre. For eksempel ved at lære om akkorder og deres funktioner samt stifte bekendtskab med rytmer og noder.
Blandt oplevelserne på linjefaget indgår en række forskellige begivenheder, hvor eleverne hen over efterskoleåret kommer til at dele deres musik med de øvrige kammerater på holdet. For eksempel i forbindelse med Efterskolernes Dag, forskellige fester på skolen og forårskoncert m.m. En stor tilbagevendende begivenhed er den årlige musical, hvor alle efterskolens elever deltager, og hvor musiklinjen skaber det musikalske fundament, der bærer musicalen.
Søren S. Petersen, underviser på linjefaget:
”Jeg går meget op i, at eleverne på holdet skal være trygge ved hinanden. Sammenspil, og især sang, kan nemlig være ret personligt. Så på holdet er mit fokus at skabe tryghed og lyst til at udfordre sig selv. Derudover gør jeg også alt, hvad jeg kan, for at differentiere de musikalske udfordringer i samme sammenspilsgruppe, så man sagtens kan spille sammen på trods af niveauforskelle. Andre gange deler jeg grupperne op efter niveauer.
En af de store udfordringer er at tilgodese niveauforskelle og yndlings-genrer. For det er en blandet flok elever, der er på musiklinjen. Nogle er desuden meget ekstroverte i relation til at spille for et publikum, hvor det kan være ret grænseoverskridende for andre. Musikfaget er generelt et fag, hvor undervisningen er meget lærerstyret i starten. Det betyder, at man som lærer er ret meget på, og blandet med støjniveauet i et sammenspilslokale kan det nogle dage være en hård opgave.
Musik samler hele holdet
Det fungerer klart bedst med lærerens involvering i sammenspilssituationer i starten af året. Efterhånden bliver eleverne mere selvkørende på grund af rutiner, og det oplever de positivt. I øvrigt kan eleverne hurtigt inspireres ved at mærke underviserens begejstring og glæde for musikkens verden.
For mig giver det størst glæde, når eleven får mod på at prøve nye ting, eller når holdet lykkes med at lave en koncert. Den adrenalin, der sidder hos eleverne efter en succesfuld koncert, kan mærkes i lang tid efter. De får helt klart mod på mere og får mere lyst til at prøve sammenspil på egen hånd. Når vi har spændende diskussioner om musikkens virke og funktion, oplever jeg også, at eleverne bliver optaget af snakken.
Musiklinjens rolle på Rønde Efterskole har altid været at samle eleverne i fælles oplevelser. Det unikke ved musik er, at det samler holdet uden et behov for at vinde noget. Det samvær, og den fælles oplevelse ved at se deres kammerater spille for dem, kan ikke findes i andre fag. For musikholdet betyder det et stærkt forpligtende sammenhold, som udmunder i et fællesskab, der giver oplevelser til det store fællesskab”.