Kort om Boe

Navn: Boe Larsen.

Alder: 60 år.

Bopæl: Rønde.

Familie: Gift med Solveig, der er sygeplejerske og har fire børn på 30, 28, 23 og 20, hvoraf den yngste bor hjemme.

Fritidsinteresser: Boe er en aktiv skakspiller og går til turneringer i Hornslet. Det holder hovedet skarpt. Derudover dyrker han forskellige former for idræt nærmest hver eneste dag som crossfit, løb, cykling og styrketræning. Det er godt at få adrenalinen til at pumpe.

Anciennitet: Til sommer har Boe 25 års jubilæum på Rønde Efterskole.

Uddannelse: Læreruddannet i Haderslev i 1995 i fagene religion og dansk.

Underviser i: Kristendom, fredagsfag, dansk og basket.

Boe Larsen

Du har ikke noget at gøre på en efterskole, hvis du ikke er en positiv voksen

Boe Larsen, der underviser i kristendom, fredagsfag, dansk og basket, er ikke en efterskolelærer, som gør et stort nummer ud af sig selv. Han bevæger sig rundt på efterskolen med rolige, vante og stabile skridt, der på sin vis afspejler hans personlighed. Man ved nemlig altid, hvor man har ham, og det er rart, når eleverne vil tale privat eller sygemeldes.

Boe er en af Rønde Efterskoles mest erfarne lærere, og til sommer kan han fejre 25 års jubilæum. Den erfaring og ballast, bringer han med sig hver morgen til morgenmaden, hvor han sidder klar til at tage imod sygemeldinger eller tale med eleverne om noget, der går dem på, eller som er svært for tiden. Han er meget opmærksom på sin pædagogiske tilgang til eleverne. “I mødet med eleverne er mit udgangspunkt at møde dem i øjenhøjde uden at bringe hverken en negativ eller positiv kontekst med – som var det første gang jeg mødte dem. Jeg er efterskolelærer og ser mig selv som en form for reserveforælder, der som mor og far derhjemme, er imødekommende, men ikke naiv. Det skal forstås på den måde, at jeg både giver eleverne plads til deres bekymringer, men også skubber kærligt til dem, når de har brug for det.”

Et imødekommende undervisningsmiljø

Boe har altid haft et humanistisk menneskesyn, som han har haft med helt fra barnsben i Herning. Under sin uddannelse på lærerseminariet i Haderslev arbejdede han som faglærer i idræt, kristendom og samfundsfag på den nu nedlagte Rinkenes Efterskole ved Gråsten. Som han på sin lidt underfundige måde siger med et glimt i øjet, “så var det en glimrende måde at holde sulten fra døren.” Som nyuddannet lærer i 1995, var han tilfældigvis på volleyballkursus på Rønde Efterskole, hvor han faldt pladask for de skønne omgivelser efter en tur ned i byen og i Hestehaveskoven ud mod Kalø Slotsruin. Derudover havde han læst om den daværende forstander Ebbe Larsen, der, som han selv, forsøgte at skabe et undervisningsmiljø med en imødekommende tilgang til eleverne. Som sagt så gjort, samme år blev Boe fastansat og har været her lige siden.

Alsidigheden er et bærende element

Når man spørger Boe, hvad Rønde Efterskole kan, så fremhæver han blandt andet den brede efterskole, hvor alsidigheden er et bærende element i fællesskabet. “Selvom vi udbyder forskellige linjefag, der stikker i forskellige retninger, så skaber det en masse gode relationer og forståelse blandt eleverne. Når eleverne starter på efterskolen, møder de hinanden på tværs af linjefag, baggrunde, faglige styrker og kompetencer, så de får kendskab til hinandens verdener. Det har stor værdi, når vi snakker dannelse, og giver erfaringer, som de kan trække på resten af livet.”

En positiv voksen

Som lærer og kollega gør Boe en dyd ud af, at fremhæve, når andre gør noget godt. “Den glæde, jeg har indeni, skal kanaliseres ud, og jeg tror virkelig på at opmuntring er vejen frem. Du har ikke noget at gøre på en efterskole, hvis du ikke er en positiv voksen, der vil eleverne, undervisningen og skolen det bedste. Det har jeg mange år i bagagen, der bekræfter mig i.”