RøndeFRI
Humanistisk Spor: Udforsk din kreative side!
Er du vild med litteratur, medier og kultur? Så er det humanistiske spor på RøndeFRI lige noget for dig!
Du skal ikke til folkeskolens prøver, men til gengæld har vi fokus på faglig fordybelse, samarbejde og selvstændighed. Du kommer til at arbejde med kreativ og kritisk tænkning, og du får mulighed for at udtrykke dig gennem forskellige udtryksformer og kreative projekter.
Her kan du lære mere om RøndeFRI Humanistisk spor
Dansk som hovedfag
På det humanistiske spor er Dansk det store hovedfag. Du får mulighed for at læse både klassisk og moderne litteratur, arbejde med film og medier, skrive dine egne tekster, lave podcast og andre medieproduktioner, øve dine retoriske færdigheder og diskutere dem med dine klassekammerater. Undervisningen er designet til at udvikle dine kommunikative og analytiske færdigheder. Her er også plads til fantasi og kreativitet, da vi ikke er bundet tæt til prøverne og den almindelige læseplan.
Kreative temaer og projekter
Vi arbejder med 6 spændende temaer gennem året, der afsluttes med et større selvstændigt projekt. Temaerne er: Hvem er jeg? Hvem er de andre? Hvad er sandhed? Hvor kommer vi fra? Hvor skal vi hen? Temaerne belyses ud fra forskellige tekster, billeder, film m.m. og hvert forløb afsluttes med, at du selv skal på banen i et mindre eller større projekt. Vi lægger vægt på at inddrage de 3 p’er undervejs: Projekt, produkt og performance. Du får mulighed for at være kreativ og bruge din viden i praksis ude i virkeligheden, så du kan udvikle din forestillingsevne og få et større perspektiv på verden omkring dig.
Ture ud af huset
På humanistisk spor er det også vigtigt at komme ud i verden omkring os og bruge det, vi har lært. Vi tager på cafe i Aarhus og læser digte op, vi møder udsatte mennesker i Aarhus på Poverty Walk, og vi skal besøge Moesgaard og opleve, hvordan man formidler fortiden på en spændende måde, inden vi selv skal lave vores egne museumsudstillinger. Ud over det skal vi igennem året arbejde med at interviewe forskellige mennesker, som skal give os viden og indgå i de projekter, vi skal arbejde med.
Undervisere på humanistisk spor
Charlotte og Tobias er undervisere på humanistisk linje. De kommer begge med en stærk faglig profil, masser af spændende materiale og en lyst til at eksperimentere og inddrage dig i undervisningen. For Charlotte er det vigtigt at skabe et trygt klasserum, hvor alle kan komme til orde og turde dele deres tanker. For hende er det vigtigt, at et stærkt teoretisk og fagligt fundament danner grundlaget for efterfølgende selv at kunne udtrykke sig og arbejde selvstændigt videre med temaerne.
Det siger vores elever om 10FRI
“Undervisningen er meget projektorienteret, og der er rigtig meget gruppearbejde. Vi er meget sammen med vores klassekammerater i forskellige grupper, og bliver blandet rigtig meget med hinanden på kryds og tværs. Jeg vil helt klart anbefale 10FRI til andre! Jeg var lidt skeptisk i starten, fordi jeg var bange for at komme bagud bogligt i forhold til at skulle starte på gymnasiet næste år, men det synes jeg på ingen måde! Jeg er ikke bekymret for at komme bagud, og det skal andre heller ikke være, fordi vi følger godt med og lærer det, man skal – Det er bare på en anderledes måde.”
“Jeg valgte 10FRI, fordi jeg føler at jeg får mest ud af det, hvis jeg kan fordybe mig i noget i længere tid. Jeg kan rigtig godt lide, at vi i undervisningen ikke bare sidder og analyserer en tekst linje for linje, men at vi arbejder med det fra mange forskellige vinkler, fx gennem gruppearbejde, plancher, kreative opgaver, skuespil, udflugter eller at lave en rap! Man skal vælge 10FRI, hvis man godt kan lide at arbejde med større projekter, er nysgerrig på undervisning og kan lide at være sammen med sine klassekammerater på en anden måde”
“Man skal vælge 10FRI, hvis man gerne vil prøve noget nyt. Undervisningen er meget anderledes end i folkeskolen, og vi bruger hovedet på en anden måde. Det er aldrig det samme, og vi arbejder med noget nyt hver dag”
“Jeg kan rigtig godt lide undervisningen, fordi jeg synes vi lærer noget andet end bare at sidde på vores pladser og stirre ned i en computer. Vi bruger rigtig lang tid på de tekster, vi læser, og på at forstå dem i de emner, vi har om, og derfor får vi meget mere viden ud af det.”