RøndeFRI
– 10. klasse med fri faglig fordybelse uden prøver
RøndeFRI – Humanistisk eller Science 10. årgang
- Er en nytænkt 10., med stor fokus på fordybelse, faglighed og friheden til at dyrke fag og temaer, uden at have folkeskolens pensum og prøver.
- På RøndeFRI skal du vælge mellem 2 spor:
- 1) Science 2) Humanistisk
- Dansk, Matematik og Engelsk indgår på begge spor, men vægtningen er forskellig. På science vil fagene Matematik og Fysik spille en større og tværfaglig rolle. På humanistisk vil særligt faget Dansk spille en større rolle. Du kan ikke tilvælge Fysik på humanistisk spor.
- Du arbejder gennem året med 6 forskellige overordnede temaer, og de 6 forløb afsluttes med enten et produkt, et projekt eller en performance.
Hør hvad vores elever siger
Her kan du lære mere om RøndeFRI Humanistisk-linje
Her kan du lære mere om RøndeFRI Science-linje
RøndeFRI er for dig som:
- Gerne vil udvikle dig fagligt indenfor det valgte spor, med mulighed for en anderledes fordybelse og tværfaglighed.
- Trives godt i en rimelig fast struktur, men også med nye perspektiver på og arbejdsmetoder i fagene.
- Har det godt i de boglige fag i skolen og gerne vil udfordringes med et nyt afsæt, og tid til at nørde.
Undervisningen på RøndeFRI
- Du har alle boglige timer i det valgte spor med det samme hold.
- Indholdet veksler mellem klasseundervisning, gruppearbejde, skriftlige og mundtlige præsentationer, samt individuelt arbejde.
- Vi arbejder ud fra en tanke om “fri faglig fordybelse”, hvor vi i de 2 forskellige spor bruger tid på at gå helt i dybden i vores forløb, med mulighed for at nørde og se tingene fra mange forskellige perspektiver.
Temaer og forløb på RøndeFRI
Bliv klogere på hvem du er i fællesskabet, og i verden omkring dig
Vi arbejder gennem året med 6 overordnede temaer, der hver afsluttes med enten et produkt, et projekt eller en performance. Afslutningen træner dig til at blive god til at formidle og afprøve forskellige udtryksformer.
Vi arbejder overordnet med 6 temaer gennem året
Overordnede temaer, spørgsmål og underspørgsmål:
- Hvem er jeg?
- Hvad består “jeg” af? Hvor kommer “jeg” fra? Hvad gør mig til mig? Kan man ændre, hvem man er? Hvad er et menneske?
- Hvem er de andre?
-
Har vi ansvar for de andre? Hvad er forholdet mellem mig og os/de andre? Hvad er vi fælles om? (lokalt, nationalt, globalt?)
-
- Hvad er verden/samfundet?
- Hvordan hænger verden og samfundet sammen? Hvad er det gode samfund? Kan vi forandre verden?
- Hvordan hænger verden og samfundet sammen? Hvad er det gode samfund? Kan vi forandre verden?
- Hvad er sandhed?
- Er der en eller flere sandheder? Hvordan skelner man sandhed fra løgn? Kan man skabe sin egen sandhed eller er sandhed noget fælles?
- Hvor kommer vi fra?
-
Hvordan blev vores verden, til den den er? Hvordan påvirker fortiden samtiden? Hvad kan vi lære af fortiden?
-
- Hvor skal vi hen?
- Hvordan ser fremtiden ud? Hvad håber vi på for fremtiden? Hvordan påvirker vi selv fremtiden?
Målrettet arbejde med feedback på RøndeFRI
-
Evaluering af undervisningen og en løbende feedback og feedforward er central for elevernes læreproces og udbytte. Vi arbejder med disse, både som et værktøj på forskellige tidspunkter i læreprocessen, og som en kompetence der skal opøves hos den enkelte elev.
Ved siden af ser I nogle modeller, der viser hvordan vi overordnet går til arbejdet med feedback.
Arbejdet med proces, mening og kompetence
Vi arbejder med meningsfuld feedback, der anvendes aktivt i løbet af læreprocessen og den opgave der arbejdes med, og ikke udelukkende i slutningen.
Vi ser feedback gennem fire dimensioner, der fungerer i samspil. Hvornår den gives, hvad den fokuserer på og hvilket format den har, er alle centrale for hvordan feedback kan omsættes i læreprocessen.
Vi ser feedback som en kompetence der skal opøves, så man både tør at stille de rigtige spørgsmål, lærer at lytte, og ikke mindst formår at omsætte feedbacken.
Vi skaber rammerne sammen
På Rønde Efterskole vil du som elev træde ind i et stort fællesskab af undervisere og kammerater, hvor alle arbejder sammen for at opbygge et sundt læringsmiljø. Vores undervisere er opmærksomme på at møde dig på dit eget niveau, og de vil hjælpe dig med både personlig og faglig udvikling. Det er vigtigt for os, at skabelsen af et ambitiøst og sundt læringsmiljø er en fælles opgave, som kræver ansvar fra alle parter – både i og uden for undervisningen.
Kom med på skitur til Norge
Et af årets absolutte højdepunkter er skituren til Norge, hvor hele efterskolen tager afsted. Her kan du både prøve kræfter med langrend og alpin, men vigtigst af alt dyrker vi hyggen og fællesskabet. Det er lange dag med masser af frisk luft, udfordringer og grin, efterfulgt at hygge i fjeldstuen om aftenen. Her varmer vi os på dagens oplevelser og nyder en kop varm kakao.
Læs mere om alle vores spændende ture og oplevelser i løbet af efterskoleåret her
Valgfag for enhver smag
Som elev skal du vælge mellem et eller to linjefag og en bred pallette af spændende valgfag.
Du vil skulle vælge et af vores 8 linjefag, eller muligvis to, som strækker sig over hele året. På linjefagene vil du have undervisning mindst to eftermiddage om ugen (undtagen Friluftsliv), hvor du vil tage aktivt del i de aktiviteter, som linjefaget har at tilbyde.
Udover linjefaget vil du have mulighed for at vælge op til fire valgfag i dit ugeskema, hvor du kan fordybe dig i dine interesser eller prøve noget helt nyt. Valgfagene vælges for en kvartalsperiode ad gangen, så du har mulighed for at udforske en bred vifte af fag i løbet af året.
Læs mere om Rønde Efterskoles forskellige linjefag og valgfag.
Det siger vores elever om 10FRI
“Undervisningen er meget projektorienteret, og der er rigtig meget gruppearbejde. Vi er meget sammen med vores klassekammerater i forskellige grupper, og bliver blandet rigtig meget med hinanden på kryds og tværs. Jeg vil helt klart anbefale 10FRI til andre! Jeg var lidt skeptisk i starten, fordi jeg var bange for at komme bagud bogligt i forhold til at skulle starte på gymnasiet næste år, men det synes jeg på ingen måde! Jeg er ikke bekymret for at komme bagud, og det skal andre heller ikke være, fordi vi følger godt med og lærer det, man skal – Det er bare på en anderledes måde.”
“Jeg valgte 10FRI, fordi jeg føler at jeg får mest ud af det, hvis jeg kan fordybe mig i noget i længere tid. Jeg kan rigtig godt lide, at vi i undervisningen ikke bare sidder og analyserer en tekst linje for linje, men at vi arbejder med det fra mange forskellige vinkler, fx gennem gruppearbejde, plancher, kreative opgaver, skuespil, udflugter eller at lave en rap! Man skal vælge 10FRI, hvis man godt kan lide at arbejde med større projekter, er nysgerrig på undervisning og kan lide at være sammen med sine klassekammerater på en anden måde”
“Man skal vælge 10FRI, hvis man gerne vil prøve noget nyt. Undervisningen er meget anderledes end i folkeskolen, og vi bruger hovedet på en anden måde. Det er aldrig det samme, og vi arbejder med noget nyt hver dag”
“Jeg kan rigtig godt lide undervisningen, fordi jeg synes vi lærer noget andet end bare at sidde på vores pladser og stirre ned i en computer. Vi bruger rigtig lang tid på de tekster, vi læser, og på at forstå dem i de emner, vi har om, og derfor får vi meget mere viden ud af det.”