Vi er mere end villige til at isolere os på efterskolen

Fem af vores elever har skrevet et brev til Mette Frederiksen:
Kære Mette Frederiksen og Regeringen
Vi er 5 piger fra Rønde Efterskole, der har en bøn om at blive hørt. Vi er i gang med det, der skulle være det bedste år i vores liv, og indtil d. 11. marts levede det op til alle forventningerne.
Vi støtter op om beslutningen om en delvis nedlukning af Danmark, da det er nødvendigt for ikke at overbelaste vores dygtige sundhedspersonale, men vi føler os glemt i debatten, da efterskoler ikke hører under folkeskolen. Vi er et lukket samfund og efter en måned adskilt, er vi mere end villige til at isolere os fuldstændig på efterskolen – også i weekender, hvor vi normalt ville tage hjem. Vores skole har rengøring hver dag, da vi bor tæt, så vi har hele året været vant til gode hygiejniske forhold. Vores skole har også både døjet med diarré, lus og andre smitsomme sygdomme, så vi er vant til at tage afstand, når det er nødvendigt.
Problematikken med personale på skolen, er vi sikre på, der kan findes en løsning på – ved at holde afstand ligesom de folkeskolelærere, der bliver sendt tilbage på arbejde d. 15. april, også skal gøre. Vi ved, at coronakrisen kræver ofre af alle, men økonomiske tab, som mange lider under, kan gøres op igen, i modsætning til den tid, vi mister nu, som vi aldrig kan få tilbage.
Efterskole er noget, der kun sker en gang i livet, og mens alle andre er blevet sendt hjem i isolation, er vi blevet sendt væk fra skolen, der i løbet af i år, er blevet vores hjem.
Med venlig hilsen
Emma Vestergaard, Amalie Juhl, Johanne Steenberg, Laura Emilie Jensen og Rose Marie Axelsen
Elever på Rønde Efterskole