“Det er svært at være en anden end sig selv”
Det er sådan at Helene, der er ny lærer på Rønde Efterskole lægger ud, når vi spørger ind til nogle af de positive egenskaber ved efterskolelivet. Helene, der underviser i dansk, naturfag og forskellige idrætsfag, interesserer sig især blandt andet for relationer mellem eleverne. Efterskolen er nemlig med til at eleverne opbygger relationer på rekordtid.
Lige så længe hun kan huske, har relationer mellem mennesker interesseret hende og det er tungtvejende i forhold til hendes lyst til at blive lærer. For hende at se, er efterskolen det sted, hvor netop relationen er altoverskyggende.
“Da eleverne ankom for to uger siden, var det de færreste, der kendte hinanden. De unge mennesker har fra første dag lært hinanden at kende uden at kende til historien bag menneskene. Dét at blive mødt uden fordomme, lige som man er, det er for det første noget efterskolen kan.”
For det andet mener hun at efterskolen har mange navne, der bidrager til stærke relationer. Efterskolen er “for eleverne både et nyt hjem, med nye bofæller, nye naboer, en ”ny familie”, nye venner og nye klassekammerater. På rekordtid bygger eleverne relationer til en masse nye mennesker, som de både er sammen med, når de er på ”arbejde” og når de har fri. Sjældent er der et roligt øjeblik, særligt her i starten. Så er det er altså svært at være en anden end sig selv. Så det er endnu en særlig egenskab ved efterskolen – man kan kun være sig selv.”
Relationerne bringer et stort ansvar med sig, fordi man skal passe på de relationer man navigerer i. “Ansvaret er endnu en vigtige oplevelse og udfordring, som efterskoleverdenen giver. Ansvaret for at året bliver godt, ansvaret for fællesskabet og hinanden. Ansvaret for rengøringen, lektierne og ansvaret for den gode stemning.” Det med at være et ansvarligt menneske, er noget af det som Helene gerne vil give eleverne med videre i livet, hvor de kommer til at møde mange forskellige mennesker. Hvor hun håber, at de på baggrund af den diversitet, de relationer og den ansvarlighed, de har oplevet på efterskolen, husker at forholde sig åbne overfor forskelligheder og huske at invitere andre ind i fællesskabet. For som hun siger: “Ingen her er alene, og ingen her er finere end andre. Dét tror jeg er en vigtig egenskab at gå ud i verden med.”
I forlængelse af åbenheden håber hun, at eleverne opnår noget på efterskolen, som de ikke troede, de skulle have med. “Måske kom de for at dyrke bodycross fitness men endte med også at blive vildt gode til at spille guitar. Jeg håber, at eleverne forholder sig åbne overfor de muligheder og chancer, der ligger for næsen af dem.”
Det at kunne ruste eleverne til mere end at kunne skrive en stil til et 12-tal og løse komplicerede ligninger er i virkeligheden det, der gør efterskolen helt speciel. For når man lever efterskolelivet, bliver alt sat i spil, og derfor er der meget at vinde. Det er ting, man ikke nødvendigvis lærer i barndomshjemmet, men først forstår og mestrer, når man står på egne ben og får muligheden for at være sig selv.