Kulturmøde i Kirgisistan giver perspektiv

Kulturmøde i Kirgisistan

Kulturmøde, kontrastfyldt og følelsesladet. Det er de tre ord, som Arthur, elev på linjefaget Global Iværksætter i skoleåret 21/22, bruger til at beskrive linjefagsrejsen til Kirgisistan med Rønde Efterskole. 

“Det har generelt været nogle meget indholdsrige dage. Vi har været på tur de fleste formiddage, f.eks. har vi været ude på skolebesøg, familiebesøg, været på bazar og ude og opleve naturen i bjergene og så kom vi hjem og legede med børnene om eftermiddagen.” 

Kulturmøder i massevis

Arthur havde forud for rejsen aldrig været i et land, hvor kulturforskellen fra Danmark var så stor, som den er i Kirgisistan. Der var hele ugen forskellige kulturmøder, store som små. Blandt andet lagde Arthur mærke til, at der i Kirgisistan var en stor kønsopdeling. “Vi spillede f.eks. en leg, som kun vi drenge måtte spille, og de har en bestemt hat i Kirgisistan, som kun mænd må bære. Det var vildt at opleve, når man kommer fra et land, hvor der er meget fokus på ligestilling.” Kulturmøder kom i alle varianter, og kunne også mærkes i små sammenhænge i hverdagen. “Køkultur, det havde de vidst aldrig hørt om i Kirgisistan. Og generelt manglede de situationsfornemmelse, f.eks. var deres mobil aldrig på lydløs, og de tog den altid, selvom man var midt i en samtale eller en middag” griner Arthur.

Forud for rejsen blev Arthur og klassekammeraterne fra Global Iværksætter godt forberedt i undervisningen til de mange kulturmøder, der ventede dem i Kirgisistan. “Vi har lært om FN’s verdensmål, fået en masse viden om Kirgisistan, hørt en masse historier fra de tidligere ture og været sammen med børn fra lokale børnehaver for at prøve at være sammen med børn inden man skulle ned og bo på et børnehjem”

Kontrastfyldte oplevelser 

Arthur og de andre elever var den ene dag på familiebesøg hos en mor med syv børn, som boede på 20 kvm. Derefter var eleverne og lærerne taget på en fin restaurant og fik god mad mens der var kirgisisk underholdning. “Her mærkede jeg virkelig hvor heldige vi er… det var virkelig en vild kontrast at sidde der, når man lige havde været på besøg hos nogen med en så trist historie og så lidt ressourcer.” Dog siger Arthur også, at han er glad for at vide, at livet i slum kun er en lille procentdel af realiteten i Kirgisistan. “Vi var en anden aften ude ved en medarbejder fra børnehjemmet, som boede i et middelklasse hus lidt uden for byen. Det var nok en af de bedste aftener, hun spillede på komuz (en kirgisisk guitar) og vi sad i en rundkreds og lyttede. Her oplevede man virkelig den kirgisiske kultur.”

Mødet med en anden kultur, i et smukt land i Centralasien, har givet Arthur et udvidet verdenssyn og oplevelser han sent vil glemme. “Jeg har helt sikkert fået mere viden om verden, og det var virkelig spændende at opleve et fremmed land, som jeg forinden aldrig havde hørt om.”

Følelsesladet rejse 

“Det der står klarest for mig, er den åbenhed, som børnene havde. De var gode til at være glade og åbne, og ja bare børn, selvom de alle havde voldsomme historier med i bagagen. Jeg tror, at jeg forventede, at de ville være lidt mere indelukkede, når der sådan kom en hel masse mennesker, de ikke kendte, som skulle bo hos dem i en uge. Men fra start var de klar på at lege, og alle ville røre ved mit krøllede lyse hår.” Han fortsætter: “Jeg tror aldrig, at børnene vil glemme, at de har haft besøg af os, og omvendt vil jeg heller aldrig glemme at have været på besøg hos dem. Det har helt sikkert givet mig lyst til at rejse og opleve mere af verden, og hvem ved, måske kommer jeg tilbage til det samme børnehjem igen en dag og besøger dem.” slutter han. 

Fakta om rejsen til Kirgisistan:

  • Kirgisistan er et land i Centralasien, som grænser op til Kina, Kasakhstan og Usbekistan.
  • Global iværksætter er et linjefag på Rønde Efterskole, hvor eleverne bruger hele efterskoleåret på at indsamle penge til CPC (Center for the Protection of Children), som er en NGO i Kirgisistan.
  • I Kirgisistan bor elever og lærere på CPC’s børnehjem.
  • Pengene, som eleverne donerer, går blandt andet til mad og aktiviteter på børnehjemmet og deres dagcentre. 
  • Rønde Efterskole har haft et samarbejde med CPC i 15 år, og er kommet der fast hvert år med elever fra Global Iværksætterlinjen, udover i årene med Corona. 
  • Eleverne betaler selv for rejsen.