Kort om Tobias

Underviser i: Matematik og E-sport

Interesser: Spil af alle slags, fantasybøger og indie-musik

Uddannet: Folkeskolelærer i 2018

Der er ikke forskel på, om du er nørd eller badmintondreng – her er alle bare efterskoleelever

Tobias

Tobias er nørd – Og det er han stolt af!

For vores lærer Tobias Jensen er termen “nørd” ikke forbundet med cola, chips og dårlige søvnvaner – tværtimod. I hans verden er en nørd en person, der er passioneret omkring et specifikt emne, og som suger al viden omkring emnet til sig. Det er sådan, Tobias ser sig selv. Han er en nørd, der elsker computerspil. Derfor er det også givende for ham personligt at hænge ud med Rønde Efterskoles “computer-drenge”, der ofte har spiludvikling som linjefag, og går op i Esport med liv og sjæl. Det er nemlig ikke bare ham, der lærer dem noget. Han lærer i høj grad også noget af eleverne.

Sportsmandskab foran skærmen

Hvor eleverne ofte lærer Tobias om noget konkret i computerspillene, så lærer Tobias eleverne, hvordan man dyrker sin passion, og samtidig udvikler sig socialt. For Tobias er det centralt, at eleverne lærer at holde en god tone, udviser sportsmandskab, og ikke mindst er en god ven, selvom spillet spidser til: “Vi er meget lige, nogle af drengene er endda meget bedre til selve spillene end mig. Så eleverne lærer tit mig noget om, hvordan man gør noget korrekt inde i spillet. Men drengene har ofte siddet hjemme og spillet uden den fysiske tilstedeværelse af de kammerater, som de spiller med. Derfor bliver min opgave at lære dem at arbejde sammen. De skal lære at anerkende hinanden og se hinanden i spillet i stedet for bare at se deres egne præstationer. De skal kunne se, hvordan vi bliver bedre i fællesskab?”

Digital dannelse

Når eleverne sidder sammen fysisk og spiller, opdager de hurtigt, at de andre spillere bliver påvirket af den hårde tone, som ofte hersker blandt gamere. Tobias fortæller; “de ser, at dem, de spiller sammen med på computeren, er rigtige mennesker. Det synes jeg, de opdager meget hurtigt, så snart vi sætter os ned i lokalet, og spiller sammen. Fordi de ved jo godt, at de andre fire, der sidder lige ved siden af, er deres venner – og når de går ud af døren, så er de stadig venner.”

Fællesskaber på tværs af interesser

Det er ikke kun fællesskabet, der opstår omkring computeren, der får eleverne til at flytte sig socialt. Tobias oplever også, at det store fællesskab på tværs af alle linjerne på efterskolen, rusker op i elevernes forudindtagelser af bestemte typer. De opdager nemlig at deres fordomme omkring hinanden sjældent holder stik. ”Jeg synes, det er ultrafedt, at de møder mennesker, de ellers aldrig ville møde. Det største overhovedet for mig er, at badmintondrengene bor sammen med nogle, som ikke er badmintondrenge. De får lov til at være sammen med nørderne, de får lov til at være sammen med friluftseleverne, pigerne fra Kreativt Design og alle de her folk de ellers ikke ville snakke med – de bliver venner på kryds og tværs.”

Ud af den social comfortzone

For Tobias er det Rønde Efterskoles helt store force, at linjefagenen spænder vidt. Det giver nemlig eleverne mulighed for at komme ud af deres sociale comfortzone og opbygge et fællesskab med nogle, de normalt aldrig havde set sig selv som venner med. “Det, at vi er en almen efterskole med rigtig mange forskellige linjer, synes jeg, giver rigtig god mening. Så selvom der er mange badmintonelever, så er skolen ikke kun badminton – her er alle linjer lige vigtige. Jeg synes, det er fedt, at der er så mange typer elever, og meget hurtigt stopper de med at tænke på, hvem de andre er. Pludselig er de alle bare efterskoleelever.”

Kort om Tobias

Navn: Tobias Ugilt Jensen