Kristendom
Eleverne skal tilegne sig viden om kristendom i historisk og nutidig sammenhæng samt om de bibelske fortællinger og deres betydning for værdigrundlaget i vores kulturkreds. Derudover skal eleverne udfordres på viden om andre religioner og livsopfattelser og blive klogere på, hvad der driver mennesker i andre livstolkninger.
Daglig undervisning
Dialogen er i centrum i den daglige undervisning. Med udgangspunkt i bogen ”Sofies Verden” knytter eleven an til de helt store tilværelsesspørgsmål: Hvem er jeg? Hvad er et menneske? Hvordan bør jeg leve? Hvor kommer verden fra? Som metode valgte vi at flytte klasseværelset udenfor. I oplægget fortælles kort om Sokrates og hans særlige rolle i filosofiens udvikling
Fortællingen om Moses og de andre store fra 1. Mosebog – har en central plads. Og i det hele taget det særlige ved at få historierne fortalt – ikke læst op. Udvalgte lignelser bliver studeret og bliver dramatiseret. Historien om kirkens fødsel er central og bliver fortalt – så man kan se helt ind i reformationens tid og dansken, der bliver kristnet. Man skal gerne kunne opleve historiens vingesus.
Eksempler på temaer som vi arbejder med
- Grundfortællinger fra 1. Mosebog: Abraham, Isak og Jakob og Josefs historie
- Moses fra GT
- Historien om Det Jødiske Folk
- Trosbekendelsen
- Lignelser i det nye testamente
- Kristendommens tilblivelse og udbredelse
- Reformationen
- Kristendommen i DK
- Islams historie og tilblivelse
- Hinduisme og Buddhisme
- Jehovas VidnerHvilket udbytte får du i faget
Du bliver udfordret og bedt om stillingtagen til den religiøse verdens utallige problemstillinger og udfordringer. Du bliver klædt på til kritisk stillingtagen til enhver religiøs retning.